De Epiphora ademmethode

De Epiphora ademmethode de missing link in de gezondheidszorg?

Wel eens gehoord van de Epiphora ademmethode? Het is een methode die in 2010 ontwikkeld is door een Twentse ademtherapeut Hans Timmerman.

Epiphora kent elementen uit ademwerk, haptonomie, fysio en manuele therapie en transpersoonlijke psychologie. Hij heeft elementen eruit gefilterd die samen tot een optimaal resultaat leiden. Hij noemt het de missing link in de gezondheidszorg.

De epiphora methode staat voor een zelfgenezingsmethode die een oplossing kan bieden bij tal van chronische en vaak onverklaarbare pijnklachten. Mensen met fibromyalgie, slaapstoornissen, hersenschudding, uitputting, migraine, overmatige stress en nog veel andere klachten kunnen hierbij geholpen worden, als zij met deze ademmethode aan de slag gaan. Het zijn vaak niet begrepen klachten en deze mensen krijgen vaak te horen dat ze er maar mee moeten leren leven.

Dat is toch vreselijk om te horen. Hoe zou het zijn als je zelf verandering kan brengen in deze onverklaarbare chronische klachten?

Fysiologisch gezien heeft de cirkel van Willes daar mee te maken.

Volgens Hans Timmerman worden heel vaak deze chronische klachten veroorzaakt door nekproblemen in combinatie met een slecht aangelegde cirkel van Willis. En is de cirkel van WIlles, maar bij een derde van alle mensen goed gebouwd en bij twee derde zitten er anatomische afwijkingen in. 

De cirkel van Willes is een netwerk van slagaders in je brein, dat het halsslagadersysteem verbind met de nekslagaders en zo de hersenen optimaal van bloed moet voorzien.

De cirkel werkt als een soort beveiligingsmechanisme. Het is een netwerk wat volledig rondgaat in je hersenen en dus je hersenen van bloed en zuurstof voorziet. Stel dat er een deel van de cirkel van Willes afgesloten raakt, door wat voor reden dan ook, is de bloedvoorziening via een andere weg in deze cirkel gewaarborgd. De bloedvoorziening van de grote hersenen is hierdoor meestal voldoende om ischemie (zuurstoftekort) te voorkomen.

Wat bijvoorbeeld een oorzaak kan zijn is stress, gevolg een hoog zittende ademhaling, wat aangeeft dat je in sympathische zenuwstelsel zit, is de verkramping van aderen. Druk op het hoofd, wazig zien. De cortex in je hersenen reageert dan versterkt op de prikkels. Er is een goede hals nek beweging nodig voor een volledige aan en afvoer van bloed. 

Lymfevocht kan door de verkramping het brein niet verlaten en is een ongezonde toestand. Er is een slechte aan en afvoer van het bloed wat aangeeft, totale verkramping. Mensen met langdurige stress klachten staan in een soort van opperste staat van paraatheid. Het continue aan staan, burn-out. Je zit in het sympathicus zenuwstelsel en kan je rust niet meer vinden. Dit wordt ook wel fight or flight genoemd.

Als je lichaam niet meer automatisch hersteld, verzuurt je bloed in je lichaam, je krijgt capaciteit verlies en je bloedvaten verkrampen. Waaronder de bloedvaten in de cirkel van Willes. De sympathische dominantie van je zenuwstelsel staat aan en moet worden doorbroken. En de parasympaticus zal weer de kans moeten krijgen om voor herstel te zorgen. Je gaat vanuit een klem situatie naar situatie dat de bloedvaten weer opengaan, naar een vrije situatie.

 

Mooi is om de poort naar genezing open te zetten. De ‘Epiphorapoort’. Al het bloed wat omhoog stroomt door je nekwervel kolom, stroomt ook weer naar beneden.

Het effect van de nek bewegingen is dat het hoofd weer leeg kan stromen en door Epiphora ademhaling gaat het CO2 naar beneden, waardoor het dominante denken een beetje verzwakt. Je krijgt vasoconstrictie (knijpen) in je vaten bovenin je hoofd, wat ook gebeurt in acute stress.

Na deze nekwegingen in combinatie met ademhaling is het belangrijk om een adempauze in te zetten of te gaan slapen. Dan komt de CO2 weer rustig omhoog tot een niveau dat de vaten weer open gaan staan. Alle lichaamscellen krijgen weer alles aangeboden om te kunnen herstellen.

Je wordt dan uit het sympathicus dominantie getrokken worden om terug te gaan naar het parasympaticus. De rust en de plek voor herstel en genezing. Er komt automatische een lage buikademhaling. Dat wijst op dat je in je parasympaticus komt. Door deze Epiphora ademmethode wordt je systeem op een specifieke manier beïnvloed, met als gevolg het beëindigen van langdurige verkrampingen van de bloedvaten.

Het is een kortdurende ademtechniek van 10 minuten, die altijd wordt gevolgd door 5 min rust.

Door dit dagelijks toe te passen kom je in het genezing herstelproces. De combinatie van het openhouden van de zogeheten ‘Epiphorapoort’ en de Epiphora ademtechniek brengt herstelkracht op gang.

Scroll naar boven